Ambassador to mało znana marka samochodów na rynku europejskim. Produkowane były przez ponad 50 lat w Indiach i w zasadzie wyłącznie na tamten rynek. Od 2017 roku jest w portfolio francuskiego koncernu PSA Groupe.

Wydarzenie dekady?

Przejęcie przez PSA samochodów marki Hindustan Ambassador przez wielu ekspertów zostało uznana za transakcję, która może zasłużyć na miano najważniejszego wydarzenia w branży motoryzacyjnej w ostatniej dekadzie. A warto dodać, że w tym samym roku koncern doprowadził do jeszcze jednego dużego przejęcia. Pod ich skrzydłami znalazły się samochody Opel – marka została zakupiona od General Motors za 2,3 miliarda dolarów. Dla porównania Ambassador kosztował ich jedynie 11 milionów dolarów. W ten sposób, w ciągu jednego roku, do dotychczasowo posiadanych przez koncern marek Citroen, Peugeot i DS dołączyły dwie kolejne.

części do samochodów opel

Po raz drugi na indyjskim rynku

Właściciele Peugeot nie podejmowali gwałtownych kroków, jeśli chodzi o wznowienie produkcji Ambassadora. Tuż po przejęciu marki nawiązali strategiczną umowę o współpracy z dużym indyjskim graczem na  rynku – CK Birla Group. Teoretycznie gotowa była infrastruktura do uruchomienia produkcji. PSA mogło to robić w fabryce Chennai, która znana była z montażu samochodów marki Mitsubishi. Na taką decyzję mogły mieć wpływ ich przeszłe i nie najlepsze doświadczenia z indyjskim rynkiem. Przypomnijmy, że w latach 90. PSA próbował tam wejść z marką Peugeot 309, ale dość szybko się wycofał w obliczu strat finansowych.

 

Nowy pomysł na Ambassadora

Indyjski rynek motoryzacyjny może być dla PSA bardzo ważnym, a może i strategicznym rynkiem zbytu. Popyt na samochody utrzymuje się tam od lat na bardzo wysokim poziomie. Z powodzeniem działa tam już Renault, sprzedając model Kwida. A co zaproponują Francuzi?

Nowe wcielenie Ambassadora to samochód elektryczny. PSA planuje wprowadzić go w dwóch wersjach. Pierwszą miałby być samochód typu crossover albo SUV. Natomiast drugą ekskluzywne wydanie hatchbacka. Premiera samochodu na indyjskich drogach planowana jest na koniec roku 2022. Zdaje się, że Francuzi są pewni powodzenia marki i modeli. Przewidują, że pełna rentowność produkcji będzie osiągnięta już w pierwszym kwartale od rozpoczęcia sprzedaży.

Na rynek indyjski PSA ma wejść również z marką Citroen. O tych planach poinformowała w zasadzie równolegle z ogłoszeniem informacji o Ambassadorze. Obie marki mają współdzielić platformy montażowe oraz niektóre komponenty. To na pewno pozwoli zmaksymalizować korzyści ekonomiczne.